Arvodeskampanjen startades av Frilans Riks efter årsmötet 2021 och genomfördes i samarbete med sektionerna. Den pågick till årsmötet 2023.
På årsmötet 2023 togs ett beslut att kampanjen ska analyseras av nuvarande styrelse. Det är nu gjort och analysen kan läsas i sin helhet här.
Analysens slutsatser kan kort sammanfattas så här: Mycket var bra, men mycket kunde varit mycket bättre.
Avtalet med LO Mediehus var en stor framgång. Samtalen med de företagsledningarna och arbetsplatsklubbar som gjordes var viktiga, och enkäten där Frilans Riks medlemmar fick berätta om sina villkor i vardagen gav värdefull information.
Sämre var planeringen och organisationen. Någon kampanjbudget gjordes inte och satsningen fick en dålig start när de listor med arbetsplatsklubbar som skulle kontaktas i det första stegen uppvisade grova brister.
Slutbetyget blir ändå att kampanjen får klart godkänt då den givit värdefull kunskap som den nya styrelsen kan använda i kampen för rimliga arvoden.
Samtliga åtta sektioner i Frilans Riks har haft möjlighet att tycka till om analysen.